MAKROSKŁADNIKI [ JAK JEŚĆ ? – cz I]

       Zdrowe, zbilansowane odżywianie się to coś więcej niż owsianka, omlet z owocami na śniadanie, ryż z kurczakiem na obiad i twaróg na kolację. W telewizji, Internecie, czy gazetach różnej maści skategoryzowanych pod „fit“, „zdrowie“ „sport“ mamy podane na tacy zdrowe przepisy. Ale czy przygotowanie jedzenia według gotowej instrukcji jest przepisem na zdrowe życie? Czy skomponowanie takiego dania sprawi, że będzie ono zdrowsze? Z pewnością tak, ale czy naszemu ciału dostarczymy wszystkich niezbędnych składników?

BTW = cała tajemnica

B (białka), T (tłuszcze), W (węglowodany)- trzy podstawowe makroskładniki które składają się na tak skrupulatnie przeliczane przez nasz kalorie. Ilość kalorii nie odzwierciedla tego, czy coś jest dla nas dobre, czy też nie. Dlaczego więc wiecznie tak skupiamy się cały czas na tych kaloriach?

Jedzone przez Ciebie w ciągu dnia posiłki powinny zawierać wszystkie makroskładniki w odpowiednich proporcjach: węglowodany bo dają Ci energię, białka ponieważ stanowią materiał budulcowy dla komórek i odpowiada za ich regenerację oraz tłuszcz, który jest odpowiedzialny za transortowanie i rozpuszczanie witamin. Przegięcie w którąkolwiek stronę nie jest dobre.

No dobra, to nadszedł czas na odpowiedź na pytanie: w jakich proporcjach jeść BTW żeby można było stwierdzić, iż nasza dieta jest zbilansowana?

rozklad makroskladnikow w diecie

 

Nie trudno zauważyć, że połowa dostarczanego przez nas pokarmu powinna składać się z węglowodanów i odpowiednio mniej białka (30%) i tłuszczu (20%) 😉

-> DALEJ

Share Button

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz